تماس با ما
شنبه 8 اردیبهشت 1403

چه چیزی بر قیمت فولاد تاثیر می گذارد؟

قیمت گذاری فولادهای ساختمانی پیچیده تر از آن چیزی است که فکرش را می توانید بکنید.

فولاد یک کالای جهانی است و به این معناست که قیمت فولاد به صورت روزانه تغییر می کند. قیمت فولاد می تواند تحت تاثیر چندین عامل از جمله حوادث و بلایای طبیعی، ارزش دلار آمریکا و شرایط عمومی اقتصاد جهانی و شرایط اختصاصی اقتصاد داخلی کشورها قرار می گیرد.

فاکتورهای داخلی: 

ارزش دلار آمریکا

تقاضای فولاد

تعرفه های تجاری

جرقه های سیاسی و اقتصادی داخلی

 

فاکتورهای جهانی:

شرایط عمومی اقتصاد جهانی

بلایا و حوادث طبیعی

جنگ های تجاری و سایر وقایع سیاسی

 

فاکتورهای قیمتی که شما می توانید در برابر فاکتورهای خارجی کنترل کنید، چیست؟

کنترل و مدیریت هزینه های ساخت یک ساختمان بستگی به سایز و نوع و برند فولاد مورد استفاده در پروژه ساختمانی شما دارد اما از آنجایی که بسیاری از فاکتورهای خارجی تعیین کننده اصلی قیمت نهایی پروزه شما هستند ما همواره معتبرترین منابع در مورد قیمت گذاری فولاد را مورد بررسی قرار می دهیم و پیش بینی خود را بر اساس عرضه و تقاضا ارائه می کنیم.

تغییرات قیمت با عرضه و تقاضا ( demand:تقاضا، supply: عرضه)

 

بررسی سریع سال ۲۰۱۸

آمار منتشر شده از انجمن جهانی فولاد افزایش ۱٫۶ درصدی در حجم تقاضا را نشان می دهد. افزایش حجم تقاضا بعلت افزایش حجم ساخت و ساز تا ۳٫۹ درصد در کل جهان بود که این آمار افزایش ۵ درصدی ساخت و ساز را در منطقه آسیا و اقیانوسیه نشان می دهد.

در نیمه شهریور۹۶، ترامپ سند مربوط به افزایش تعرفه گمرکی ۲۵ درصدی برای واردات فولاد و ۱۰ درصدی آلومینیوم را امضا کرد. اعمال تعرفه بر واردات فولاد به سرعت بر قیمت فولاد تاثیر گذاشت که در اواخر فوریه (بهمن- اسفند) موجب افت قیمت شد، که کارشناسان هشدار دادند که این کاهش موقتی است و ممکن است به کاهش تولید چین مرتبط باشد. بعد از آن قیمت فولاد در ژانویه ۲۰۱۸ در اوج قرار داشت و هم اکنون نسبت به آن زمان در سطح پایینی است.

بنا به پیش بینی منابع معتبر خارجی قیمت ها براحتی می توانند به ان سطح بازگردند. بالا رفتن قیمت ها با تقاضا رابطه مستقیمی دارد، نمودار زیر حجم تغییرات تقاضای فولاد در جهان را نشان می دهد، که با قیمت جهانی فولاد ارتباط مستقیمی دارد. حجم تقاضا در ابتدای ۲۰۱۹ (ژانویه) بسیار پایین تر از ابتدای سال ۲۰۱۸ قرار دارد.

تغییرات حجم تقاضای جهانی در طی یکسال

پیش بینی جهانی قیمت فولاد بر اساس تقاضا در سال ۲۰۱۹

پیش بینی قیمت آهن آلات بعنوان یک کالای جهانی بسیار سخت و پیچیده است و تنش های تجاری بین چین و آمریکا بیش از همه بر عدم قطعیت این پیش بینی می افزاید.

و اما پیش بینی بر مبنای تقاضا جهانی: پیش بینی تقاضای فولاد جهانی در سال ۲۰۱۹ نشان می دهد، میزان تقاضای فولاد در کل جهان افزایش خواهد یافت. بیشترین حجم تقاضا در سال ۲۰۱۸ نتیجه بازگشت اعتماد و سرمایه گذاری در بخش های اقتصادهای نوظهور بود و ادامه این پروژه ها در تعامل و تقابل با سیاست های تجاری جهانی است که می تواند بر تقاضای فولاد در چین اثر منفی بگذارد.

چین موظف به رعایت قوانین زیست محیطی است و این موضوع بر تقاضای فولاد چین تاثیر می گذارد از سوی دیگر بی ثباتی ارزش دلار و کاهش رشد اقتصادی جهانی، همگی تقاضای جهانی فولاد را به خطر می اندازد. اگر تنش های تجاری امریکا ادامه یابد پیش بینی ما افزایش تدریجی قیمت هاست و اگر توافقات بین چین و امریکا به ثبات برسد، ثبات بیشتری در قیمت ها خواهیم داشت. با کاهش تولید فولاد چین و کاهش صادرات فولاد قیمت ها در سایر نقاط در رقابت بالاتری قرار می گیرد و قیمت ها افزایش می یابد.

به اعتقاد کارشناسان بین المللی هنوز قیمت فولاد نسبت به سال های گذشته در سطح پایینی قرار دارد. اما شاید با خودتون فکر کنید در ایران قیمت ها بی سابقه است و در بالاترین سطوح خود قرار دارند، درست فکر میکنید اما علت آن دقیقا کاهش ارزش پول ملی کشورمان در برابر دلار است. که از سال گذشته تا کنون این کاهش ارزش ریال تا ۵ برابر هم دیده شد و هم اکنون نیز تا ۴ برابر ارزش دلار نسبت به سال گذشته خود قرار داریم. بنابراین قیمت ها در ایران نسبت به سال گذشته بالاتر دیده می شود. و انتظار افزایش قیمت های بیشتر وجود دارد مگر اینکه ارزش ریال در برابر دلار نسبت به سال ۹۷  به قدری بالا رود که افزایش قیمت جهانی را جبران کند و قیمت ها به طور کلی پایین تر بیاید.

 

 

تهیه و تنظیم توسط مجموعه آهن پلاس

 

پیش بینی جهانی قیمت فولاد در سال ۲۰۱۹/۹۸ بر اساس تقاضا
دیگران نیز خوانده اند
رهایی بازار فولاد از بلاتکلیفی ..
رهایی بازار فولاد از بلاتکلیفی ..

آهن پلاس : در روز گذشته در پی کاهش اندک نرخ ارز مبادی فروش قیمت آهن آلات را ناچارا کاهش دادند و قیمت میلگرد ۱۴ آجدار مقاومت ۱۶ هزار تومان را از دست داد و وارد کانال ۱۵ هزار تومان شد ، که می توان گفت این تغییرات ناشی سازوکار بازار در هفته های گذشته و عملکرد بازار بورس […]

آغاز زمستان با بازار سرد آهن
آغاز زمستان با بازار سرد آهن

آهن پلاس : براساس گزارش‌ها در روز گذشته قیمت روزانه آهن آلات در اکثر مبادی فروش ثبات قیمت داشته است البته می‌توان گفت تقریبا نیمی از شرکت‌ها محصولات خود را با کاهش قیمت عرضه کردند اما ظاهرا به تأثیر از افزایش قیمت دلار میل به ثبات قیمت اهن نیز افزایش یافت . بازار ارز نیز […]

افت نرخ فولاد در یک ماه اخیر
افت نرخ فولاد در یک ماه اخیر

آهن پلاس : بازار فولاد در هفته ای که گذشت به طور کلی در ثبات و آرامش بود و غیر از نوسانات جزئی در برخی محصولات فولادی، نرخ روز آهن آلات تغییر چندانی نداشت و اگر اتفاق جدیدی در بازارهای داخلی و خارجی رخ ندهد هفته جاری نیز اوضاع به همین روال خواهد بود. بازار […]

بررسی بازار آهن در دی ماه
بررسی بازار آهن در دی ماه

آهن پلاس : پنجشنبه هفته گذشته قیمت روز آهن آلات در کلیه مبادی فروش ثابت بود است به طوری که گویا هیچ تغییری در قیمت آهن آلات صورت نگرفته و به همان قیمت روز پیشین عرضه شده است .. قیمت دلار نیز همچنان با حفظ کانال قیمتی ۲۷ هزار تومان مبادله شد به گونه ای که در بازار آزاد […]