تماس با ما
جمعه 7 اردیبهشت 1403

قیمت میلگرد و آهن در سال 99

آهن از فلزات بسیار پرکاربرد در صنعت به خصوص در صنعت ساختمان سازی می باشد به طوری که صنعت ساختمان سازی بدون آهن تقریبا قابل تصور نیست. بنابراین قیمت آهن و قطعات آهنی مانند میلگرد که کاربرد فراوانی در ساختمان سازی ، از مرحله پی سازی تا آخرین مرحله ساخت و ساز دارد ، بسیار پراهمیت است. احتمالا این موضوع برای بسیاری از افراد این سوال را ایجاد کرده است که با توجه به شرایط کنونی و بیماری کرونا چه فاکتورهایی تعیین کننده قیمت تیرآهن و قیمت میلگرد برای سال 99 می باشد. همچنین احتمال دارد این سوال باعث توقف خرید و فروش و یا ساخت و ساز شما شده باشد. ما در این مطلب با تجزیه و تحلیل این فاکتورها به سوالات شما پاسخ می دهیم.

میلگرد و انواع آن

تا الان بارها واژه میلگرد به گوشتان خورده و کم و بیش با کاربرد آن آشنا هستید اما با این حال یک معرفی جزئی از این قطعه ی آهنی بسیار مهم برای شما ارائه می دهیم.

میلگرد ها خود دارای انواع مختلفی هستند که عبارت اند از:

  • میلگرد کربنی
  • میلگرد مشبک
  • میلگرد های روکش دار
  • میلگرد های اروپایی
  • میلگرد های ضد زنگ
  • میلگردهای گالوانیزه
  • میلگرد های فایبرگلاس

پیش بینی قیمت آهن و فولاد در سال جدید توسط اتحادیه جهانی فولاد

مانند سال های گذشته ، با توجه به شرایط نامساعد سیاسی جهانی نمی توان برنامه ای قطعی برای پیش بینی قیمت آهن داشت. اتحادیه جهانی فولاد در گزارش نیمسال خود افزایش تقاضا برای آهن را پیش بینی می کند . Al Remeithi رئیس کمیته جهانی فولاد در این باره می گوید:

در حالی که چشم انداز اقتصادی بسیار غیر قابل پیش بینی است ، اما پیش بینی می کنیم در سال 2020 رشد بیشتر از %1.7 در تقاضای فولاد داشته باشیم ، که اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه به استثنای چین بیشتر در این مورد نقش ایفا می کنند. اگر اوضاع به همین ترتیب پیش برود احتمال خطای این پیش بینی بسیار کم است و امکان وقوع آن بیشتر می شود.

با توجه به نگرش مثبت و روند صعودی تقاضای آهن در سال 2020 امکان افزایش قیمت این فلز وجود دارد.

نمودار زیر قیمت آهن در ماه های اخیر را نشان می دهد:

تجزیه و تحلیل سیاسی و محیطی قیمت آهن

کارشناسان آهن پلاس در این باره میگویند همانطور که همیشه گفته می شود بازار آهن ریسک بسیار بالایی دارد و به دلیل تاثیر پذیری همیشگی اقتصاد از سیاست ، مشخص نبودن برنامه های اقتصادی و برخورد نامناسب در مواجهه با مشکلات اقتصادی نمی توان تحلیل بسیار دقیق و روشن از این موضوع داشت اما با این حال عوامل سیاسی و محیطی خاصی وجود دارند که می توانند تاثیرات به سزایی در تعیین قیمت میلگرد و آهن داشته باشند.

سال 99 به لحاظ سیاسی سال مهمی در همه ی جهان و ایران به شمار می رود. زیرا در این سال با انتخاب نمایندگان جدید مجلس در انتخابات اخیر کسانی وارد مجلس شدند که تا حدی با تصمیمات دولت همسو نیستند و به آن انتقاد دارند و همچنین در این سال انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پیش رو داریم که همیشه بر وضعیت اقتصادی جهان به ویژه ایران تاثیرات زیادی داشته است که باعث می شود نوسان در بازار آهن افزایش پیدا کند.

از طرف دیگر عوامل محیطی دیگری نیز هستند که هر کدام می توانند تاثیر به سزایی در نوسانات قیمت آهن و قطعات آهنی مانند تیرآهن و میلگرد که از قطعات پرکاربرد هستند داشته باشند.عواملی مانند:

  • تنش های سیاسی
  • بحران نفتی اخیر
  • جنگ های اقتصادی
  • بیماری کرونا

ویروس کرونا و قیمت آهن

یکی از قطب های اصلی اقتصادی دنیا چین است. چین و آمریکا به توافقاتی برای همکاری بین دو کشور رسیده بودند که با ورود ویروس کرونا این توافقات نافرجام ماند ، به نظر می رسد این ویروس تاثیر چندانی در تولید ناخالص چین نداشته اما با تغییر در جو روانی در بازار این صنعت متوجه می شویم که بی تاثیر هم نبوده.

اتفاقات و تحولات در عرصه های پزشکی ، سیاسی و مواردی از این قبیل تاثیر به سزایی بر قیمت آهن دارد. به همین دلیل اتفاقات اخیر باعث افت قیمت در بازار آهن بوده است.

بدیهی است که کشور های همکار با این کشور دیگر رغبت چندانی به معامله و همکاری با چین نداشته باشند و مرزهای خود را به روی این کشور ببندند و یا قوانین گمرکی با سختگیری شدید روی معاملات خود با چین وضع کنند و یا این که در تحویل و خروج بارشان از گمرک با تاخیر چند روزه مواجه شوند که این عمل باعث کاهش قیمت آهن خواهد شد.

پیش بینی ها بیانگر این موضوع هستند که با متوقف شدن ویروس کرونا تقاضا و مبادلات در بازار آهن رشد چشم گیری خواهد داشت.

ورود ویروس کرونا در ایران و روند افزایش آن باعث بسته شدن راه های هوایی و زمینی کشورهای همسایه از قبیل عراق و ترکیه که از کشور های هدف اصلی صادرات آهن ایران هستند شد. این کار باعث لطمه خوردن به بازار آهن ایران شد.

تجزیه و تحلیل اصولی قیمت آهن و میلگرد

افرادی که در صنعت آهن کار می کنند باید دائما حواسشان به نوسانات بازار باشد چون قیمت آهن هیچگاه قابل پیش بینی نبوده و یک حرکت اشتباه منجر به ضرری سنگین می شود.مانند سایر کالاها قیمت آهن و سازه های آهنی مانند میلگرد و تیرآهن همیشه در حال تغییر است که این تغییرات بر روی صنعت های وابسته به آهن بخصوص صنعت ساختمان سازی تاثیرات به سزایی دارد.بنابراین توجه به این تغییرات و عوامل تعیین کننده آن کمک شایانی به افراد فعال در این صنایع  می کند.

بعضی از این فاکتور های کلیدی موثر بر قیمت آهن عبارت اند از:

  • عرضه و تقاضا
  • روند صنعت
  • هزینه مواد اولیه
  • هزینه حمل و نقل
  • زمان سال

عرضه و تقاضا

عرضه و تقاضا مانند  هر کالای دیگر، بر روی قیمت آهن و مشتقات آن مانند تیرآهن و میلگرد که از قطعات پرکاربرد هستند تاثیر فراوانی دارد و یک فاکتور تعیین کننده به شمار می رود. هر چه تقاضا  بیشتر باشد،عرضه کمتر می شود و قیمت نیز افزایش می یابد و برعکس هرچه تقضا کمتر باشد،عرضه بیشتر می شود و در دنبال آن قیمت پایین می آید.

روند صنعت

قیمت آهن همچنین تحت تاثیر صنایع دیگر نیز می باشد.برای مثال اگر صنعت خودروسازی رونق داشته باشد ، باعث می شود تا تقاضای تولید آهن نیز افزایش پیدا کند و به دنبال آن قیمت آهن روند افزایشی پیدا کند. این مورد برای سایر صنایع مانند ساختمان سازی و بسته بندی نیز صادق است.

هزینه مواد اولیه

قراضه آهن و سنگ آهن دو ماده اولیه اصلی برای تولید قطعات آهنی مانند میلگرد و تیر آهن می باشند. اگر در تامین مواد اولیه کمبود داشته باشیم منجر می شود که تقاضای این مواد بیشتر از عرضه ی آن ها شود که باعث  گران شدن مواد اولیه و به طبع افزایش قیمت آهن می شود.

هزینه حمل و نقل

حمل و نقل و روش های حمل و نقل و حتی زمان آن بر قیمت آهن موثر است به طوری که اگر روش حمل و نقل مناسب و زمان مناسب برای انتقال آهن انتخاب نشود باعث تغییر اساسی در قیمت آهن می شود.

زمان سال

قیمت آهن به اینکه در چه موقعی از سال هستیم هم بستگی دارد حتی  تعطیلات و آب و هوا هم می توانند باعث نوساناتی در قیمت آهن شوند.

 

تهیه و تنظیم توسط مجموعه آهن پلاس

 

 

قیمت میلگرد و آهن در سال 99
دیگران نیز خوانده اند
آهن گران زیر سایه بورس کالا
آهن گران زیر سایه بورس کالا

آهن پلاس : قیمت روز فولاد در پایان هفته گذشته غالبا با ثبات و سردی همراه بود و بازار آهن رمق چندانی نداشت ، به طوری که فعالان این حوزه اکثرا در صدد بررسی اوضاع بازار و تأثیر عوامل مؤثر بر نرخ آهن آلات بودند، اگرچه به صورت انگشت شمار کاهش قیمت هم مشاهده میشد […]

افزایش قیمت در بازار بدون تقاضا
افزایش قیمت در بازار بدون تقاضا

آهن پلاس : روز گذشته بازار آهن نوسانات متعددی را تجربه کرد به گونه ای که قیمت روز آهن آلات عمدتا با افزایش نسبی همراه بود اگرچه برخی شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند و برخی دیگر نیز قیمت‌ها را کاهش دادند. تحلیل روزانه قیمت آهن در حالی که نخستین روز هفته قیمت میلگرد آجدار در رأس […]

نوسان موقت بازار آهن با توقف فرجام
نوسان موقت بازار آهن با توقف فرجام

آهن پلاس : پایان هفته گذشته شاهد ثبات گسترده قیمت روز آهن آلات بودیم، به طوری که بازار آهن دچار سکون بود و در بازه زمانی که به‌ طور معمول باید اوج خرید مقاطع فولادی باشد، رکود بسیار و فرساینده‌ای بر بازار سایه انداخته است. بازار ارز تقریبا پایان هفته را بدون نوسان بود به […]

چرا فولاد گران شد !
چرا فولاد گران شد !

آهن پلاس : در سومین هفته از نوسان افزایشی قیمت روزانه فولاد قرار داریم و ارقام نشان از تمایل عرضه‌کنندگان به تداوم افزایش قیمت‌ها است. روز گذشته نیز موج افزایشی قیمت‌ها به قوت خود باقی بود و شرکت‌های انگشت‌شماری نرخ محصولات خود را ثابت نگه داشتند. بازار ارز نیز همچنان به نوسانات خود در کانال […]