تماس با ما
پنج شنبه 30 فروردین 1403

آهن پلاس : پایان هفته گذشته شاهد ثبات گسترده قیمت روز آهن آلات بودیم، به طوری که بازار آهن دچار سکون بود و در بازه زمانی که به‌ طور معمول باید اوج خرید مقاطع فولادی باشد، رکود بسیار و فرساینده‌ای بر بازار سایه انداخته است.

بازار ارز تقریبا پایان هفته را بدون نوسان بود به طوری که پس از عقب‌نشینی جزئی از کانال ۳۰ تومانی دلار در نزدیکی این کانال توقف کرد و نهایتا در بازار آزاد حدود ۲۹ هزار و ۸۲۰ تومان به فروش رسید.

تحلیل نوسانات نرخ آهن
روز پنجشنبه شاهد ثبات قیمت در اکثر کارخانه‌های میلگرد آجدار بودیم اما کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی در برخی مبادی فروش نیز مشاهده شد. قیمت تیرآهن در بخش کیلوفروشی کاهش جزئی ۲۵۰ تومانی و ثبات داشت و در بخش شاخه‌فروشی نیز نوسانات متعددی قابل مشاهده بود؛ همچنین گزارش‌ها حاکی است که تیرآهن سایز ۱۸ در برخی بنگاه‌ها افزایش بالای ۱۰۰ هزار تومان داشته است.

قیمت روز نبشی و قیمت ناودانی ایرانی و اروپایی نیز در عمده کارخانه‌ها تغییر قیمت نداشتند و تنها در چند شرکت کاهش ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی مشاهده شد. در یک ماه اخیر قیمت نبشی حدود ۱۲۳ تومان ریزش داشت و از کانال ۲۰ هزار تومانی وارد کانال ۱۹ هزار و ۸۷۷ تومانی شد.

قیمت روز لوله صنعتی، مبلی، داربستی و همچنین قیمت روز قوطی و پروفیل نیز مانند سایر محصولات فولادی، در غالب شرکت‌ها ثابت بود و بدون تغییر قیمت عرضه شد. از ابتدای هفته گذشته تا روز پنجشنبه پروفیل ضخامت ۲ کاهش ۱۱۵ تومانی داشته به طوری که از ۲۰ هزار و ۷۵ تومان به ۱۹ هزار و ۹۵۷ تومان رسیده است.

همانطور که از گزارش‌ها برمی‌آید مذاکرات برجام باز هم متوقف شد و با توجه به پاسخی که ایران ارسال کرده، احتمال توافق به ویژه در کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد. در شرایط فعلی محتمل‌ترین گزینه کشدار شدن مذاکرات تا پس از انتخابات میاندوره‌ای در آبان‌ماه است، اگرچه همچنان نمی‌توان در این مورد نظر قطعی داد.

همانطور که بارها یادآور شدیم به دلیل افزایش نرخ تورم در کشور طی طولانی شدن این موضوع اثرات آن را در بازار خنثی می‌کند و ممکن است تا برگزاری دور بعدی مذاکرات شاهد افزایش تدریجی نرخ دلار حتی تا کانال ۳۲ هزار تومانی باشیم اما عبور از این کانال قیمتی با خبر قطعی شکست یا خروج از توافقات اتفاق خواهد افتاد.

 

بازارهای ایران غالبا به نرخ دلار وابسته هستند. در زمینه بازار فولاد اگرچه چنین اخباری حجم تقاضای مؤثر داخلی را تغییری نمی‌دهد اما شکست مذاکرات و تداوم تحریم‌ها خبر خوشایندی برای صادرات فولاد نیست. به عبارتی افزایش نرخ دلار هم جو روانی را تحت تأثیر قرار خواهد داد و هم موجب افزایش هزینه تولید می‌شود که نتیجه آن تحریک مقطعی و محدود بازار و ایجاد نوسان گذرا است.

در همین زمینه حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن تهران اظهار کرد: در بازه زمانی که منتظر توافقات برجام بودیم بازار آهن عمدتا راکد بود و تغییر قیمت چندانی نداشت اما با افت ساخت‌وسازها و سردرگمی بازارها، رکود در بازار آهن نیز گسترش یافته است.

نوسان موقت بازار آهن با توقف فرجام
دیگران نیز خوانده اند
کاربرد پروفیل در ساختمان سازی
کاربرد پروفیل در ساختمان سازی

در صنعت ساختمان‌سازی مصالح فلزی فراوانی به کار می‌روند که هرکدام از آنها مدل‌ها و انواع متنوع و کاربری مناسب خود را دارد. یکی از این مصالح فلزی که در ساختمان‌سازی کاربردهای متنوعی دارد پروفیل است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت. پروفیل به طور کلی در دو نوع ساختمانی و صنعتی وجود […]

بررسی بازار آهن در دی ماه
بررسی بازار آهن در دی ماه

آهن پلاس : پنجشنبه هفته گذشته قیمت روز آهن آلات در کلیه مبادی فروش ثابت بود است به طوری که گویا هیچ تغییری در قیمت آهن آلات صورت نگرفته و به همان قیمت روز پیشین عرضه شده است .. قیمت دلار نیز همچنان با حفظ کانال قیمتی ۲۷ هزار تومان مبادله شد به گونه ای که در بازار آزاد […]

از ابتدای هفته علاوه‌براینکه تقاضا و قیمت برخی محصولات به طور جزئی و محدود رشد داشته، موجب برخی تحرکات مثبت در بازارهای کالایی و مصالح ساختمانی نیز شده است. به نظر می‌رسد بخشی از تقاضا که در انتظار تعیین تکلیف مذاکرات برجام بود در حال ورود به بازار است آهن پلاس : روز گذشته در […]

آهن گران زیر سایه بورس کالا
آهن گران زیر سایه بورس کالا

آهن پلاس : قیمت روز فولاد در پایان هفته گذشته غالبا با ثبات و سردی همراه بود و بازار آهن رمق چندانی نداشت ، به طوری که فعالان این حوزه اکثرا در صدد بررسی اوضاع بازار و تأثیر عوامل مؤثر بر نرخ آهن آلات بودند، اگرچه به صورت انگشت شمار کاهش قیمت هم مشاهده میشد […]