تماس با ما
جمعه 7 اردیبهشت 1403

نبشی‌کشی ساختمان یکی از مراحل مهم و پایه و اساس یک ساختمان به حساب می‌آید. از این جهت مهم که بدون نبشی‌کشی احتمال تخریب ساختمان به مرور زمان وجود دارد که در نتیجه آن می‌تواند خسارت‌های مالی و جانی زیادی را به همراه آورد. البته در اصل نبشی‌کشی یکی از روش‌های شاسی‌کشی ساختمان است. شاسی‌کشی با پروفیل‌های مختلفی از جمله کلاف، نبشی، قوطی و یا ناودانی انجام می‌شود، ولی مهم‌ترین آن‌ها نبشی است. به همین دلیل معمولا به شاسی‌کشی، نبشی‌کشی هم می‌گویند.

نبشی‌کشی یکی از روش‌های اجرای وال پست در یک سازه است. بنابراین در ادامه وظایف وال پست، نحوه اجرای آن و نکات مهم در رابطه با وال پست را مورد بررسی قرار می‌دهیم. نبشی کشی دیوار در ساخت ساختمان‌ها از موارد مهم و قابل توجه به شمار می‌آید که مهندسین ناظر توجه ویژ‌ه‌ای به این موضوع نشان می‌دهند.

 

نبشی‌کشی چیست؟

به منظور جلوگیری از تخریب دیوارها به هنگام وزش باد و وقوع زلزله از سازه‌ای به نام «وال پست» استفاده می‌شود که نیروی وارده در هنگام زلزله یا باد، به کمک وال پست از دیوارها به فریم و از آن به زمین منتقل می‌شود.
توجه داشته باشید که به منظور یکپارچه‌سازی دیوار از وال پست‌ها در طول مشخص استفاده می‌کنند. اما در بین انواع وال پست که می‌توانند به صورت کلاف، قوطی و نبشی باشند، نوع نبشی کاربرد بیشتری دارد و اصطلاحا به اجرای وال پست توسط نبشی، نبشی کشی می‌گویند.

مجموعه آهن آنلاین قیمت نبشی را در کارخانه‌ها و برندهای تولیدی ارائه و عرضه می‌کند. همان‌طور که می‌دانید نبشی به دو صورت ۶ و ۱۲ متری در بازار وجود دارد، شاخه ۶ متری معمولا بیش‌ترین استفاده را در صنعت ساخت و ساز دارد.

نکته: عدم نبشی‌کشی دیوار (نمادار و بدون نما) از اشکالات اساسی در اجرای ساختمان‌های بتنی به شمار می‌آید.

نحوه اجرای وال پست در دیوارهای خارجی

نحوه اجرای وال پست در دیوارهای خارجی

اگر دیوار پیرامونی از نوع ۳D Panel باشد، به نظر می‌آید که نیاز به مهارت خاصی نداشته باشد. چون حضور میلگردهای اطراف دیوار خیال ما را از این بابت راحت نموده‌اند. حال اگر دیوار از نوع آجری باشد (سفال و فشاری) می‌توانیم از نبشی کشی استفاده کنیم. می‌توانیم قبل از بتن‌ریزی درون ستون‌ها، پلیت‌هایی قرار دهیم که برای جوش نبشی‌ها به ما کمک می‌کنند.
اما اگر به هر دلیلی در ستون فراموش کنیم که پلیت قرار دهیم می‌بایست به گونه‌ای کارآمد اقدامات مناسبی جهت اتصال نبشی به ستون انجام داد.
یکی از این راه‌ها استفاده از تفنگ است. (پلیت را روی ستون قرار می‌دهند سپس با تفنگ‌های میخ‌کوب آن‌ها را به ستون متصل می‌کنند)
راه حل دیگر استفاده از تسمه در محیط ستون بتنی است.

حال نبشی‌ها را باید به گونه‌ای قرار داد که مقطع دیوار درون نبشی‌ها قرار بگیرد. سپس میلگردهای طولی را به میلگردهای عرضی جوش می‌دهند و سپس میلگردهای طولی را به نبشی جوش می‌دهند.

وال پست‌ از نظر مصالح می‌توانند به دو صورت باشند که عبارتند از:

  • فلزی: مورد استفاده در ساختمان‌هایی که اسکلت دارند.
  • بتن آرمه: مورد استفاده در سازه‌هایی با مصالح بنایی.

وال پست‌های فلزی معمولا به صورت‌های زیر است:

  • نبشی
  • ناودانی
  • قوطی

از طرفی وال پست از نظر شکل ظاهری به دو صورت زیر تقسیم می‌شوند:

  • وال پست قائم: در صورتی که دهانه بزرگ باشد، از روی تیرآهن طبقه پایین به بخش زیرین تیرآهن طبقه بالا در قسمت دهانه جوش می‌دهند.
  • وال پست افقی: استفاده از این نوع وال پست باعث درگیری دیوار با اسکلت می‌شود همین امر سبب استحکام دیوار می‌گردد.

وال پست فلزی چگونه در بلوک‌های ساختمانی اجرا می‌شود؟

  • ابتدا در نقشه ساختمانی محلی که در آن ورق‌ها به کف و سقف متصل می‌شود را مشخص می‌کنند.
  • حال ورق‌های اتصال نصب گردیده است. در این مرحله وال پست فلزی را به دو ورق پایینی و بالایی جوش می‌دهند.
  • در یک سمت بلوک به صورت کامل ایجاد می‌شود.
  • در سمت دیگر جای وال پست را از داخل بلوک توسط اره ایجاد می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مطلب به توضیح نبشی‌کشی ساختمان و نحوه اجرای آن پرداختیم. همان‌طور که دیدیم نبشی‌کشی از مراحلی در ساخت سازه است که استحکام آن را تضمین می‌کند؛ بنابراین اهمیت بسیار زیاد آن را نمی‌توان نادیده گرفت. اگر تجربه‌ای در این خصوص دارید یا به نظرتان مطلب مهمی جا افتاده است حتما در کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

تهیه و تنظیم توسط مجموعه آهن پلاس

 

نحوه اجرای نبشی کشی ساختمان
دیگران نیز خوانده اند
کاهش قیمت فولاد در کوتاه مدت
کاهش قیمت فولاد در کوتاه مدت

آهن پلاس : در روز گذشته بازار ارز باز هم شاهد افزایش قیمت دلار بوده است به طوری که از همان ابتدای روز بنای رشد گذاشت و وارد کانال قیمتی ۲۹ هزار تومان شد و در پایان روز هم روی قیمت ۲۹ هزار و ۳۸۰ تومان به فروش رسید . با وجود رشد نرخ دلار […]

رکود بازار آهن در اول ماه
رکود بازار آهن در اول ماه

بازار آهن و فولاد روز گذشته فضای آرام و غالبا راکدی داشت، نرخ روز اهن الات در عمده مبادی فروش ثابت و بدون تغییر بود اما برخی محصولات افزایش جزئی داشتند. بازار ارز نیز با توقف در کانال ۲۹ هزار تومانی نوسانات جزئی داشت به طوری که در ابتدای روز قیمت دلار ۲۹ هزار و […]

رکود بازار آهن در آغاز سال
رکود بازار آهن در آغاز سال

آهن پلاس : قیمت روزانه آهن آلات در طی روز گذشته نوسان قابل ملاحظه‌ای نداشت و ثبات و سکون بر غالب محصولات فولادی سایه افکنده بود به طوری که جز در تعدادی محصول ، اکثر مقاطع بدون تغییر قیمت عرضه شدند. اگر چه نوسانات بازار ارز چندی است که در بازار آهن و فولاد کم […]

خروج فولاد از بورس کالا به مصلحت نیست
خروج فولاد از بورس کالا به مصلحت نیست

قیمت محصولات فولادی در بورس کالا چند وقتی است که شیب صعودی دارد و این افزایش قیمت ها به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران و فعالان صنعتی منطقی نیست؛ چرا که بازارهای جهانی تحت تاثیر شیوع کرونا در رکود به سر می برند و تقاضای داخلی هم تحول خاصی نشان نمی دهد. با این شرایط و […]